Co to jest?

Oznaczanie gąsienic, jajeczek, poczwarek, oprzędów i innych ciekawostek związanych z motylami.
Regulamin forum
Przy zamieszczaniu zdjęć wymagane jest podanie daty oraz miejsca wykonania zdjęcia.
Mogą to być dane przybliżone, są one czasem niezbędne przy oznaczaniu.
Posty ze zdjęciami bez takich danych jak również linkowanych spoza serwisu mogą być usuwane.

Linkowanie do zdjęć spoza Forum jest nieregulaminowe (§ 2.1)
Przemo

Co to jest?

Post autor: Przemo »

Popołudniem znalazłem, na leżących pod drzewem od kilkunastu lat dachówkach, między innymi dwa oprzędy z poczwarką w środku (jeden mały i "żywy", drugi wielki ale już pusty) oraz kilka skupisk jajek, które bardziej wyglądały mi na jakiś zeschnięty mech niż jaja motyla dopóki nie zobaczyłem malutkich czarnych gąsieniczek. Gąsieniczki mają małe rozmiary (ok. 2mm) widać, iż dopiero co się wykluły. Zauważyłem, iż tworzą one nitki jakiejś sieci, więc może to jakiś jedwabnik, lecz nie wiem, nie znam się jeszcze ;)
Oto kilka zdjęć... przepraszam za słabą ostrość, lecz zdjęcia robione są komórką.
A więc proszę o identyfikację:
Awatar użytkownika
transformer85

Post autor: transformer85 »

Moim zdaniem gąsieniczki jak i część suchych poczwarek mogą wskazywać na Lymantria dispar - Brudnice nieparke :razz:
Choć trudno coś więcej wywnioskować z powodu zdjęć :wink:
Awatar użytkownika
Aneta
UTM: CC88
Podziękował(-a): 1 time
Podziękowano: 32 times

Post autor: Aneta »

Tak, to nieparka. Złoże też jest charakterystyczne dla tego gatunku.
Przemo

Dziękuję wszystkim!
Czyli nieparka... a miałem nadzieję, iż to Arctia Caja , gdyż tutaj http://www.lepidoptera.eu/show.php?ID=188 na zdjęciach poczwarka jest identyczna jak te, które znalazłem, lecz złoże jaj jest całkowicie inne... A tu http://www.lepidoptera.eu/show.php?ID=248 do tego co znalazłem pasuje tylko to złoże, a poczwarki są inne.
Czy to możliwe, iż poczwarki, które znalazłem pochodzą od A.Caja a złoża jaj i gąsieniczki od L.Dispar?
Awatar użytkownika
Aneta