Dla amatorów od amatora

Makrofotografia, mikroskopy, optyka
Awatar użytkownika
palipa
UTM: CF 34

Dla amatorów od amatora

Post autor: palipa »

Na wstępie chciałbym zaznaczyć że nie jestem profesjonalnym fotografem i nie jest moim zamiarem być dla nikogo wyrocznią w temacie robienia i obróbki zdjęć. Są na forum osoby , które na pewno robią zdjęcia lepiej ode mnie, dlatego kieruję ten tekst do amatorów, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w makrofotografii. Zamieszczone poniżej porady mają na celu ułatwienie życia entomologom oznaczającym wiele gatunków ze zdjęć i to czasem takich, na których dla mnie rozpoznawalny byłby tylko rodzaj :grin: . Jako że od zawsze robiłem zdjęcia Canonem będę się opierał na przykładach tej marki nie dlatego, że to Canon ale dla tego, że jego umiem obsługiwać i znam najlepiej.

1. Zdjęcia z natury

W żadnym wypadku nie sprzęt ma znaczenie przynajmniej nie najistotniejsze w przypadku amatorskich zdjęć owadów. Najistotniejsze jest poznanie możliwości posiadanego sprzętu i umiejętność ich wykorzystania.
Aparaty kompaktowe. Większość z nich posiada tryb makro lub super makro, ten drugi uruchamiany najczęściej gdzieś z poziomu menu w trybie manualnym. Używanie go wymaga dobrego światła gdyż nie można używać wtedy lampy ze względu na zbyt małą odległość od obiektu. Wymaga to też cierpliwości przy podchodzeniu do bardziej płochliwych egzemplarzy (zresztą co tam, cała makrofotografia wymaga cierpliwości); zalecane używanie trybu zdjęć seryjnych większa szansa na dobre ujęcie.
Nie forsujmy za mocno czułości gdyż później będziemy mieli zdjęcia mocno zaszumione. Przeglądając testy sprzętu w czasopismach branżowych akceptowalne szumy będą jeszcze przy ISO 400 ale zalecane ISO 200 lub 100. jeśli chcemy potem się dowiedzieć co sfotografowaliśmy warto obok zdjęć ładnie artystycznie wyglądających zrobić kilka ujęć centralnych od góry lub ewentualnie takich na których będą widoczne cechy charakterystyczne.