Strona 1 z 1

ćmy przy lampie

: czwartek, 24 września 2009, 16:38
autor: Route
Szanowni Wasz,
jak lampa rtęciowa żarowa połączyć przetwornika prądu do samochodu?
Jestem ciekawy, że lepiej auto zostawi na w nocy i połączyć kabel do lampie rtęciowym? czy dobrze czy nie?
Mam proszę o pomóc.

: czwartek, 24 września 2009, 20:50
autor: Rafał Celadyn
:wink:
Kamil Mazur pisze:Zamiast agregatu można zastosować przetwornicę 12/230V. Musisz mieć jednak akumulator samochodowy najlepiej dodatkowy (oprócz tego co w samochodzie) podłączasz go do przetwornicy i odpalasz. Używamy takiego zestawu obecnie - świetlówka UV 40W i rtęciówka MIX 160W. Jak się akumulator rozładuje (przetwornica zaczyna wtedy piszczeć), a chcemy jeszcze poświecić to albo odłączamy rtęciówkę zostawiając samą rurę UV albo podłączamy akumulator z samochodu - tylko ostrożnie tak z wyczuciem, żebyśmy mogli jeszcze wrócić do domu samochodem :)

: czwartek, 24 września 2009, 21:07
autor: Grzegorz Banasiak
... można również użyć UPS'a używanego do komputera. Trzeba tylko sprawdzić, czy dany model posiada tzw. "zimy start" czyli czy można go włączyć bez zasilania. Jest znacznie lżejszy od akumulatora, ma już przetwornicę i stabilizator, polecam.

: czwartek, 24 września 2009, 21:20
autor: Jacek Kalisiak
Ale na ile to wystarcza z taką rtęcową 160W?

: czwartek, 24 września 2009, 21:33
autor: Tawulec
osobiście myślę, że nie na długo. Przy samych świetlówkach akumualtor 7Ah działa mi 1,5h. przy 2 można sobie poświecić do 3-4 godzin.

: piątek, 25 września 2009, 00:11
autor: Tomasz Żuk
tak na szybko..
możemy liczyć watogodziny jako iloczyn pojemności akumulatora wyrażonej w Ah (amperogodzinach) i napięcia tego akumulatora zwykle 12 V daje to dla powyższego przypadku 7*12=84 Wh. Sprawnośc przetwornicy 12/230 zakładam 90% (zwykle jest dużo gorzej) daje to nam około 75Wh to da nam energię dla 40 W świetlówki na prawie 2 godziny a dla rtęciówki 160 W na mniej niż 30 min (pół godziny). Tyle teoria w praktyce nawet przy lekko "zamulonym" akumulatorze i grzejącej się przetwornicy czsy należy skrócić o połowę.


Akumulatory samochodowe mają zwykle pojemnośc 30-40 Ah = 360 - 480 Wh.
dla lampy rtęciowej 160W daje to 2-3 godzin świecenia i rozruch na "pych".
Samochód pozostawiony na biegu jałowym spali więcej niż agregat a alternator ma moc kilkuset watów.
T.

przetwornika 300W/600W?

: piątek, 2 października 2009, 22:13
autor: Route
Kupiłem przetwornika do samochodu 300w/600w i zapaliłem świecić dobre ale połowy zwykła żarówka 100w. Nic nie świecił rtęciowa żarowa 160W i odrazu gasił. Dlaczego? :sad:
W domu próbowałem świecić bardzo dobre mocno rtęciowa.
Czy zamienić przetwornika na mocno 500w /1000w? albo warto generator prąd?
Mam proszę o pomóc jestem niedosłyszącym :wink:

: poniedziałek, 5 października 2009, 16:48
autor: Tomasz Żuk
Route (Marku?) - mam pewne trudności z ogarnięciem Twoich kłopotów.
Jeśli 300W/ 600W przetwornica pobierająca prąd z akumulatora pozwalała na świecenie żarówki 100 W lecz niepełną mocą to istotnie lampa rtęciowa na dodatek o wiekszej mocy raczej nie będzie świecić - ona - rteciówka potrzebuje pełnego napięcia szczególnie przy "starcie".
Trudno tak z daleka dać pełną diagnozę - postaraj się sprawdzić jakość połączeń przetwornica - akumulator - tam w czasie pracy płynie duży prąd > 10 A i każde "niepewne" połączenie może ograniczać moc wyjściową.
Podłączenie poprzez zapalniczkę w samochodzie nie jest dobrym rozwiązaniem.
Może dałeś zbyt długie i zbyt cieńkie przewody pomiędzy akumulatorem i przetwornicą ?
Jeśli możesz to pewniejsze jest podłączenie krótkimi i grubszymi kablami przetwornicy a napiecie 230 W przy mocach 100-200W nie wymaga grubych kalbli - ale niech i one będą z dobrą izolacją - tak dla Twojego bezpieczeństwa.
Pozdrawiam Cię.
Tomek