Prośba o zidentyfikowanie

Koli
Posty: 1
Rejestracja: poniedziałek, 8 sierpnia 2016, 15:32

Prośba o zidentyfikowanie

Post autor: Koli »

Witam Szanownych Entomologów.

Jestem tylko amatorem w dziedzinie biologii, ale i jej miłośnikiem.
Główną wiedzę czerpię z filmów przyrodniczych i dokumentalnych.
Chciałbym jednak podzielić się z Wami dokonaną obserwacją i zapytać czy może wiecie, jaki to owad...

A rzecz się ma następująco: wczoraj, będąc nad Dunajcem (w okolicy Nowego Sącza), zaobserwowałem ciekawe zjawisko; mianowicie niewielki, około 1-centymetrowy owad (o wyglądzie jakby długiej czarnej muchy z pomarańczowym podbrzuszem) ciągnął po ziemi znacznie większego (około 5-centymetrowego) pająka polnego (takiego solidnego, o tłustym odwłoku). Pająk - kilkakrotnie większy od owej "muchy" - jeszcze drgał kończynami, widać, że był częściowo sparaliżowany. Po drodze próbował walczyć o swoje życie, próbował ukąsić tego owada, jednak mu to nie wychodziło. W zamian za to sam został po raz kolejny użądlony przez tego owada - wtedy zauważyłem na czarnym tle jego koloru, iż jego odwłok od spodu miał intensywnie pomarańczowy kolor. No i dobił tego pająka, to znaczy jeszcze bardziej go sparaliżował, po czym zataszczył do takiej maleńkiej norki w ziemi, wciągnął go do niej. I znikł z nim.
Szok! Nigdy czegoś takiego nie widziałem, żeby taka mała "muszka" rozbroiła całkiem sporych rozmiarów pająka. To znaczy widziałem kiedyś na filmie przyrodniczym, że gdzieś istnieje jakiś gatunek osy, która paraliżuje innego owada (bodaj również pająka), po czym wciąga go do norki i - jak wyjaśniał narrator tego filmu - będzie składała w jego (wciąż żywym, lecz sparaliżowanym) ciele jaja, z których larwy - po wykluciu się - miały podobno pożywić się owym wciąż żywym, lecz trwale sparaliżowanym pająkiem (jeśli to był pająk, bo do końca nie pamiętam). Pamiętam jednak, że na pewno rzecz się nie działa w Polsce, lecz chyba gdzieś na pustyni czy jakimś stepie.